Til sydpolen med Missing Link
Hver søndag på NRK ka du følge Rune Malterud og Stian Akers kappløp mot Sydpolen – i konkurranse med lag fra hele verden. Det er Missing Link, som også er hovedsponsor for Galdhøpiggrennet, som har kledd opp deltakerne.Dette er det første kappløpet mot sydpolen siden den historiske kampen mellom Roald Amundsen og Robert Scott for snart 100 år siden.
– Dette er ingen ekspedisjon, men en ekstrem idrettskonkurranse. Vi snakker om planetens tøffeste klima med temperaturer ned mot minus 50 grader over en periode på 30 til 50 dager, kraftig vind, snø og is. Det er noe av det lagene fra Norge, Australia, New Zealand, England, Irland, Italia og Sør-Afrika vil møte på veien mot Sydpolen. Vi er stolte over at vi ble valgt til å utstyre deltakerne med klær som skal tåle disse påkjenningene, sier direktør Tom Sudland i Missing Link.
– At vi har lang erfaring i å designe og produsere klær som tåler tøffe norske vinterforhold, er selvfølgelig et godt utgangspunkt. Men klærne som Rune Malterud og Stian Aker fra Norge og de andre deltakerne skal ha på seg, er spesialutviklet til formålet. Vi har blant annet fått hjelp av den norske polfareren Inge Solheim, som har lang erfaring fra ekstreme skiturer. Buksen og jakken er laget i de beste materialene fra Gore-Tex, med detaljer som er tilpasset deltakernes spesielle behov. Bare det å gå på ”toalettet” er en kunst i isødet, sier Sudland.
South Pole Race, som trolig blir det mest ekstreme idrettsarrangementet i 2009, går over en distanse på 795 kilometer. Det er ventet at de raskeste lagene vil bruke rundt 30 dager fram til Sydpolen og at det vil ta ytterligere 20 dager før det siste laget er i mål. Både BBC og NRK følger lagene på veien.
SUPER-KLÆR: – At vi har lang erfaring i å designe og produsere klær som tåler tøffe, norske vinterforhold, var et godt utgangspunkt da vi utviklet klærne til South Pole Race, sier Missing Link-sjef Tom Sudland.