• Randoneeklassen
    Randoneeklassen
    Randoneeklassen er populær og knallhard og du bør nok ha vært ute en vinterdag før når du melder deg på her. 
  • Å gå opp til start er en del av oppvarmingen!
    Å gå opp til start er en del av oppvarmingen!
     Fra Spiterstulen og opp til start bør du beregne ca 3 timer. 
  • Turen ned er premie i seg selv. Gled deg!
    Turen ned er premie i seg selv. Gled deg!
  • Ikke alle bryr seg om tiden
    Ikke alle bryr seg om tiden
     Rennet har en sosial verdi og det er premiering for originale antrekk. 
  • Premieutdelingen er gjerne rennets høydepunkt
    Premieutdelingen er gjerne rennets høydepunkt
     Takket være våre sponsorer kan vi være rause.
  • Challenge 40
  • Lifeventure
  • Leatherman
  • Julbo
  • Compeed
  • Gorilla glue
  • Camelbak
  • Trangia
  • Buff - Flat is boring
  • Sealskinz
  • Led lenser
  • Lifesystemns
  • Stanley
Meld deg på i dag!

Løypebeskrivelse

Galdhøpiggrennet er skirenn for de fleste og samtidig  er en enorm naturopplevelse. Først skal du gå ca. 3 timer oppover bratte fjellskråninger fra Spiterstulen og deretter (etter noe hvile) setter du utfor fjellet i upreparert terreng på telemarkski eller alpine ski. Noen bruker 3 minutter mens andre bruker 45 minutter på den 3,4 km lange traseen. Starten går normalt fra Svellnosi, som er en av de siste toppen før Galdhøpiggen. Ved dårlig vær og mye vind, kan starten bli flyttet nedover i fjellet. Løypa består av 15-20 porter (avhengig av snøforhold) og ei reipelykje som skal passeres på vei ned. Kjøring utenom er diskvalifikasjon. Det er ingen krav til telemarkposisjon ved passering av portene. Nedenfor vil du finne en løypebeskrivelse med tilhørende bilder (klikk på bildene). Vi gjør oppmerksom på at traseen kan forandre seg fra år til år avhengig av snøforholdene og det anbefales på det sterkeste å “lese” løype/traseen på vei opp. Både kvinner, herrer og lag starter fra toppen. Navnene i beskrivelsen indikerer ulike tradisjonelle passeringspunkter på vei nedover som fikk sine navn basert på ulike hendelser fra rennene før krigen.
Start
Starten går like under Svellnosi og går rimelig rett nedover en relativt slak bre. På tross av dette kan farten bli høy!!! Ca. 1,4 km ned til “Damestart”.

startbilde

Damestart
Etter å ha kost seg over breen begynner det ved damestart allerede å tære på kreftene – og det er her det begynner å bli bratt! Noen lange svinger nedover henget, ca. 300 meter før en må forberede seg på “Traversen.” Benyttes også som startposisjon dersom dårlig vær.

damestart

Traversen
Traversen er som navnet beskriver en traversering fra et fjellparti til et annet. Her er det relativt smalt og mange har stor fart inn mot den lille flaten (ca. 100 m) før det går over i et nytt heng når Traversen er passert.

traversen

Dybvads skrekk
Når “Traversen” og det lille henget etter er passert, er det relativt åpent terreng som går i en lang høyresving ned mot reipelykja og “Blue Ice,” ca. 800 m.. Farten kan bli svært høy i dette partiet, og som navnet beskriver – her er du “slitin i knea.”

traversen

Reipelykja
Reipelykja er en stor sirkel av bambus som en skal 360 grader rundt før ferden går videre over “Blue Ice.” Inngang til reipelykja kan gjøres fra begge sider, men inngang på høyre side mot venstre anbefales.

reipelykja

Blue Ice
Dersom det er lite snø kan en forstå hva navnet betyr. Her ligger en blåaktig is som kan være vanskelig å passere. Oftest er det kun en smal passasje på ca. 150 m, men relativt slakt.

reipelykja

Sizzi’s Schucht
Når “Blue Ice” er passert går løypa gradvis over i et bratt heng som mange opplever som vanskelig – ofte blir det et ufrivillig hopp inn i ravinen.

kanten

Tangvalds Fall
Etter at du er kommet ned i “ravinen” må du over en snøskavl for å komme ned mot de siste portene før “Dukkern.” Har du for stor fart får du et realt hopp!

tangvalds

Dukker’n
Før “Dukker’n” ligger et åpent område som er traversert med flere porter for å få ned farten. “Dukker’n” er sperret med nett og passering skjer på kanten.

dukkern

Knee Shivers
Når “Dukker’n” passeres går løypa over et lite heng og drar seg mot høyre før den brått vrir mot venstre og inn i en lang trang passasje mot målområdet. NB: Her er det noen kamelkuler som kan gi en overraskelse!

nedredel

Mål
Målpassering er grei for individuelle. Men for lag er målpassering spesiell. Det er siste mann som setter tiden, d.v.s. at de to første går inn i en liten slukt og bryter først målcellene når sistemann passerer individuell målstrek. Se kartet til høyre for beskrivelse!!!

maalpassering